ENTRE LES OMBRES DE LA CIÈNCIA, PER CARLES FENOLLOSA
DELFT, VISTA PER VERMEER EN LES DATES DE LA NOVEL·LA. FOTO: L'INFORMATIU. |
Apropar-se a la cara oculta de la
recerca científica. L’últim Premi Enric Valor, ‘Les mans de la
deixebla’, de la vila-ralealenca Anna Moner, reflexiona sobre els límits
morals del progrés i els avatars històrics de la ciència. És la seua
primera novel·la, una obra construïda al mil·límetre, que no deixa cap
detall a l’atzar: una arma narrativa de doble tall, però.
Ara
sabem que guanyà el segon, però la batalla fou llarga. L’extensió, a
partir del segle XIV, de la proposta nominalista extrema de Guillem d’Ockham
obrí un nou horitzó al coneixement. L’ordre escolàstic, la teoria pura i
dura amerada de teologia cristiana, començava a fer aigües. Ja
s’albirava el nou temps de la pràctica. La ciència esperava una
revolució, i és que l’empirisme tenia el camí cada vegada més obert.
Cada cop més, calia comprovar cada fet, més enllà de teories lògiques o
no.
La història no fou tan fàcil, és clar, al segle XVII encara hi ha el mètode – racionalista – de Descartes, oposat al pensament empirista de Bacon, però el forat ja estava fet. La balança començava a decantar-se. Una mica més endavant, ja al Siècle des Lumières, l’empirisme guanyava pes inexorablement.
Conte tot açò perquè l’últim Premi Enric Valor, Les mans de la deixebla (Ed. Bromera), d’Anna Moner,
no s’entendria del tot sense aquesta orgia intel·lectual. De fet, la
novel·la s’endinsa decididament a les tèrboles aigües d’aquell segle en
què la ciència – en aquest cas la medicina – encara batallava entre la
teoria i la pràctica, entre els llibres i els cadàvers, entre
superstició i observació.
Moner ens conta la fosca història de
Brunel·la, la deixebla de Fabrizio Scarpa, un cirurgià del segle XVIII
reconegut arreu d’Europa, de Delft a València, a qui coneguem a través
de les seues memòries, un mis en abyme molt aconseguit. “Saps que
atresore nombrosos volums dels més prestigiosos autors, però, que,
malgrat això, el meu tractat preferit sempre ha estat el cadàver”.
Les paraules del mestre seran dutes a l’extrem per part de la seua
hereva, entre les parets d’una llòbrega alqueria de la València barroca,
en el que suposa una reflexió al voltant dels límits del coneixement,
la legitimitat o no de la recerca científica i l’ètica del progrés. I és
que al set-cents, com avui en dia, el descobriment anava lligat a
l’experiment, i aquest, en el cas de la cirurgia, indefectiblement al
cadàver. Ja ho veiem, doncs, teories o experiments, llibres o cadàvers,
superstició o ciència, racionalisme o empirisme... El debat etern que
continuava i que Moner capta amb subtilitat amb el toc tan barroc de
foscor i gust pel monstruós.
La de l’escriptora de Vila-real és
una novel·la treballada i ben documentada, que no deixa res a l’atzar. I
no podria ser d’una altra manera. La història de la medicina es fa
necessària quan tractes de col·locar una història en una època en què
alguns metges encara parlaven dels humors del cos i mataven a sagnies,
mentre altres apostaven per l’experiment i la manualis operatio. Les
fosques arts de Brunel·la demanen una contextualització consistent. Per a
aconseguir-ho, Moner se serveix d’acurades descripcions, de vegades
excessives, que tenen la contrapartida d’alentir el ritme de l’acció. És
el preu del detall i del narrador omnipresent.
Les mans de la deixebla
és una obra construïda al mil·límetre, i justament per això tan precisa
com empresonada al rígid motlle narratiu que s’autoimposa. És la
primera novel·la de l’autora, un fet que no podem deixar passar, perquè
estic segur que encara té molt a dir. Malgrat això, el seu debut no és
gens menyspreable, de fet, no podria haver començat millor: s’hi intueix
una narradora potent reconeguda per un premi de volada. Que els anys ho
confirmen.
Article publicat a l'Informatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada