PARÍS ÉS L'ESCENARI ON TRANSCORRE LA NOVEL·LA. FOTOS: SERGIO MORENO. |
Escriure la mort. Amb 'La mà de ningú' (Proa, 2011), Vicent Usó
s’endinsa a les aigües tèrboles de la novel·la negra, en un thriller
urbà que es desenvolupa als amples i polits carrers de la capital
francesa, com també als seus carrerons més silenciosos i llòbrecs.
Hi hagué qui es
preguntà si tenia sentit la lírica després d’Auschwitz. En el cas del
tràngol posterior als camps de concentració la tessitura era radical,
però no nova. Aquella interrogació fou la culminació d’un debat antic,
ancestral: és legítim escriure sobre el sofriment? Podríem debatre
eternament al voltant d’una taula clapejada de cafès i burilles, i la
conclusió se’ns escaparia. Al mig de l’última i monumental novel·la de
Cabré n’hi ha una, de conclusió: “sí, la poesia cal més que mai després d’Auschwitz”.
Altres no ho tenien tan clar... Siga com siga, la mort, la violència,
l’odi i el sofriment hi han estat allà sempre, d’una manera o d’una
altra, i estaran, probablement, molt més.
Escriure és
reflexionar i callar és obviar. Inevitablement. Contar la mort és
pensar-la. Als anys vint del segle passat, als Estats Units, la crisi
econòmica que desembocaria a la gran depressió i fenòmens com la “llei
seca” deixaren el terreny adobat perquè la violència s’hi desfermara.
Calia escriure-ho? Probablement sí, i amb això va nàixer un gènere: la
novel·la negra. A casa nostra faria fortuna poc temps més tard, primer
amb traduccions d’autors consagrats i després amb plomes indígenes, tan
diferents com la de Rafael Tasis o el col·lectiu d’Ofèlia Dracs.
La novel·la negra arrelà ben fort a les lletres catalanes... fins avui
mateix, perquè continua sent un gènere atractiu per als escriptors
actuals, ara que la inoblidable col·lecció de La cua de palla és un record amable. Vicent Usó s’hi llança enguany, i li aporta el seu segell personal, amb La mà de ningú, la seua primera temptativa al gènere.
L’autor
de Vila-real, consagrat després de nou novel·les i dues finals del Sant
Jordi, debuta als crims foscos i les morts amagades. Una mà sobtada al
mig d’un camí rural, al voltant de la qual s’encaixaran, una a una,
totes les peces d’una història obscura, en què es barreja la soledat amb
nom i cognoms amb els crims més tortuosos. El resultat és una correcta
novel·la cinematogràfica. Un trencaclosques construït al mil·límetre
entre els amples carrers de París, els seus parcs geomètrics, les
avingudes obertes davant la indignació de Victor Hugo, els carrerons
foscos que no ixen a les postals. Un llibre amerat d’una actualitat
radical, amb el teló de fons dels problemes socials, el desarrelament
de qui fuig i la soledat del nouvingut a l’antiga metròpoli, l’immigrant
sol al món i la desprotecció que l’espera. I és que l’escriptor
vilarealenc no es queda en la mera intriga macabra, la mort com a
artifici literari, sinó que indaga al drama de la immigració, i
l’integra a la història.
En poques paraules, Usó ens ofereix una successió
d’escenes entrellaçades hàbilment, que potser recordaran el lector a
l’estil innovador d’aquella 24 protagonitzada per Kiefer Sutherland. Així, La mà de ningú
es converteix en un thriller a bon ritme que ens amaga les respostes
fins l’última pàgina, amb el control de la informació que demana el
gènere. Ràpid i certer.
Article publicat a l'Informatiu
Article publicat a l'Informatiu
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada