SENTÈNCIA DE LA SETMANA

"Tens un cos: aprofita’l!" (Joan Fuster)

dijous, 8 de desembre del 2011

EL LLIBRE EN VALENCIÀ DE LA SETMANA (VII)

GRIS I DEMOLIDOR FEMINISME QUOTIDIÀ, PER CARLES FENOLLOSA 

LA MATERNITAT ÉS CLAU AL LLIBRE DE DI GREGORIO. FOTO: M. REDZISZ I M. BEREZECKA.
La vida és rutina i la rutina, dramàtica o sublim, és sempre discreta. Concita di Gregrorio ha de saber-ho, o si més no intuir-ho, perquè a ‘Una mare ho sap’ capta a la perfecció les petiteses humanes de tots els dies. Com tants llibres, dirà algú; sí, però amb una perspectiva ben marcada, de fet, marcadíssima: els ulls d'una mare.

Potser aquestes línies les hauria d'haver escrites una dona. O no, qui sap si tot al contrari, i és millor que les escriga un home parcialment desorientat com jo. Sincerament, no ho sé. La literatura, diuen, és un monòleg continu al voltant de la vida – humana, s'entén –, i precisament per això se'ns fa comprensible, dura, espill d'ànimes. Quan una obra es fa “universal” – seria millor deixar-ho en “mundial”, però en fi – és precisament perquè es pot fer comprensible, dura, o representar un espill on identificar-nos, a tothom. I tothom és tothom amb les eines necessàries.

Però què ocorre si no disposem d'aquestes eines? Des de les més evidents, com la llengua i la capacitat de descodificar-la, fins les més subtils i implacables, com la que motiva aquestes línies. Què fer quan creus que no pots arribar al fons d'una obra per pura impossibilitat biològica? En acabar de llegir Una mare ho sap (Tàndem 2011, trad. Rosa Peris), de Concita di Gregorio, em va guanyar la sensació que, com a home atordit, em faltava alguna cosa per a poder capir totalment el que la periodista italiana, l'últim premi 2011 de la Unió de Periodistes Valencians, volia transmetre. Em faltava, senzillament, la mirada femenina.

L'escriptora ens proposa una sèrie d'inoblidables contes breus – redundància necessària –, històries d'un feminisme pràctic radicalment actual. Vides contades amb la velocitat i la precisió de la crònica i el sentiment de la literatura, perquè Concita di Gregorio capta la realitat amb la fredor periodística mentre deixa sobre la taula el cor, amb tota la passió de l'escriptora. Vides de mares vistes des dels ulls de qui ha guanyat una independència parcial, amarada de solitud i incomprensió. Gestes silencioses on els homes vagaregen ignorants, quan no hostils, amb excepcions discretes i heroiques.

Històries que culminen, al meu parer, al conte Una mare ho sap, que dóna nom a tot el llibre, i rebla el clau del missatge de tota l'obra en un monòleg impagable: “Sobretot les mares soles: les que tenien ningú al costat en la por immensa de la sala de parts ni després a la casa buida, o a soles perquè hi havia algú però era com si no hi fóra”. Es pot dir més alt, però no més clar.

Amb tot, ja ho he dit, em falten eines. Una dona haguera escrit altres paraules després d'haver llegit les mateixes pàgines tan demolidorament femenines que jo he tingut a les mans, altres paraules més assenyades, simplement perquè en eixe espill que és la literatura s'haguera pogut veure reflectida totalment. Jo, en canvi, no. La impossibilitat era insalvable. Espere que em perdonen, em faig càrrec del dèficit. 

Article publicat a l'Informatiu